វគ្គទី១. ខុងជឺ បង្រៀនកូន
ខុងជឺ ជាអ្នកគិត ជាអ្នកនយោបាយ ជាអ្នកសិក្សាដ៏អស្ចារ្យរបស់ប្រទេស ចិន និងជាគ្រូនៃលទ្ធិ ខុងជឺ ដែលពិភពលោកបានស្គាល់ច្បាស់។ លោកមានជីវិតកាលពីជាង ២៥០០ ឆ្នាំមុន (មុនគ.ស. ៥៥១-៤៧៩) ក្នុងសម័យដែលប្រទេសចិន កំពុង មានភាពជ្រួលច្របល់យ៉ាងខ្លាំង។
សម័យនោះរាជវង្ស ចូវ ចាប់ផ្ដើមទន់ខ្សោយស្ដេចគ្រប់គ្រ ងនគរចំណុះបាននាំគ្នាបះបោរពុំព្រមស្ថិតនៅក្រោមអំណាចក ណ្ដាលរបស់រាជវង្ស ចូវ ថែមទាំងពួកមន្រ្តីរាជការ ដែលស្ថិតនៅក្រោមការគ្រប់គ្រងនាំគ្នាក្ ដាប់អំណាចទុកទៀត ប្រទេសជាតិស្ថិតក្នុងស្ថានភាពអន ាធិបតេយ្យ គ្មានច្បាប់ទម្លាប់ គ្មានអ្នកណាស្ដាប់អ្នកណា ច្បាប់ទម្លាប់ចាស់ៗ ត្រូវបានលុបបំបាត់ចោលខណៈដែលសង្គ មជាតិនៅពុំទាន់អាចបង្កើតច្បាប់ទម្លាប់ថ្មីដើម្បីប្រើជំន ួសនៅឡើយ ទើបសង្គមពោរពេញទៅដោយភាពចលាចលដូច្នោះ។
ខុងជឺ គឺជាបញ្ញាជននៅក្នុងនគរ លូ លោកជាអ្នកលើកឡើងទ្រឹស្ដី «មេត្តាធម៌» គឺ «មានសេចក្ដីស្រលាញ់ចំពោះមនុស្សផ ងគ្នា» «អ្វីដែលខ្លួនពុំចង់បាន ចូរកុំរុញទៅឱ្យអ្នកដទៃ» «ខ្លួនអាចនៅឈរបានលុះណាតែអ្នកដទៃ នៅឈរបាន ខ្លួនចម្រើនរុងរឿងបាន លុះណាតែអ្នកដទៃចម្រើនរុងរឿងដែរ» ។
លើសពីនេះនៅមានសំណូមពរឱ្យមនុស្សនៅក្នុងសង្គមបដិបត្តិរវាងគ្នានិង គ្នាតាមច្បាប់ទម្លាប់ ឬប្រកាន់ខ្ជាប់តាមគោលការណ៍ចរិយា ធម៌ពោលគឺ «ព្រះរាជាត្រូវតែប្រព្រឹត្តខ្លួ នឱ្យសមជាព្រះរាជា មន្រ្តីរាជការត្រូវប្រព្រឹត្តខ្ លួនឱ្យសមជាមន្ត្រីរាជការ ឪពុកម្ដាយត្រូវតែប្រព្រឹត្តខ្លួ នឱ្យសមជាឪពុកម្ដាយ កូនត្រូវប្រព្រឹត្តខ្លួនឱ្យសមជា កូន»។
ផ្នែកខាងការសិក្សា ខុងជឺ ជាអ្នកពាំនាំការសិក្សា ដែលពីមុនមានតែនៅក្នុងក្រុមមនុស្ សល្អ មកផ្សព្វផ្សាយដល់មនុស្សថ្នាក់កណ្តាលយ៉ាងទូលំទូលាយ។ លោកបានលើកឡើងនូវទស្សនៈការសិក្សា ថា «ត្រូវសិក្សាដោយមានការត្រិះរិះព ិចារណា» «អ្នកសិក្សាខ្វះការគិតរមែងតែជាបុគ្គលដែលងប់ងល់ ហើយបើចេះតែគិត ខ្វះការសិក្សាក៏មានគ្រោះថ្នាក់ដែរ»។ លោកបន្តទៀតថា «គប្បីសិក្សាដោយពុំចេះជិនណាយ»។
ក្នុងកំឡុងពេលដែល ខុងជឺ មានជីវិតរស់នៅ លោកពុំបានទទួលជោគជ័យផ្នែកខាងនយោ បាយទេ ហើយទស្សនៈរបស់លោកពុំត្រូវបានពួក អ្នកនយោបាយទទួលស្គាល់ឡើយក្នុងសម័យនោះ តែបន្ទាប់ពី ខុងជឺ បានទទួលមរណភាពទៅ ឱវាទរបស់លោក ក៏ប្រែក្លាយជាសម្ដីទិព្វដែលជនជា តិ ចិន បានប្រកាន់ខ្ជាប់ និងបដិបត្តិតាមអស់រយៈពេលជាង ២០០០ឆ្នាំ ទាំងផ្នែកប្រព័ន្ធសិក្សា ផ្នត់គំនិត ច្បាប់ទម្លាប់ វប្បធម៌ និងប្រពៃណី។
ខុងជឺ មានកូនសិស្ស៣០០០នាក់ តែអ្នកដែលមានឈ្មោះល្បីមានត្រឹមត ែ៧២ នាក់ប៉ុណ្ណោះ។ កូនសិស្សម្នាក់ឈ្មោះ ឆើនកាំង មាននូវមន្ទិលក្នុងចិត្តថា ខុងជឺ អាចបង្រៀនកូនរបស់លោកនូវវិជ្ជាពិ សេស ម៉្លោះហើយពេលមានឱកាស ឆើនកាំង ក៏បានសួរ ប៉វី ដែលជាកូនរបស់ ខុងជឺ ថា«តើលោកគ្រូមានបង្រៀនវិជ្ជាពិស េសអ្វីដល់លោកដែលឬទេ?»
ប៉វី ឆ្លើយថាគ្មានទេ ក៏ប៉ុន្តែមានពេលមួយនោះ លោកឪពុកកំពុងតែអង្គុយម្នាក់ឯង ខ្ញុំក៏បានចូលទៅរក លោកឪពុកក៏សួរខ្ញុំថា «តើឯងបានរៀនកំណាព្យហើយឬនៅ?» ខ្ញុំឆ្លើយថា «នៅ»។ ពេលនោះលោកឪពុកក៏មានប្រសាសន៍ «មិនសិក្សាពីកំណាព្យរមែងគ្មានពា ក្យនិយាយ»។
បន្ទាប់មក ខ្ញុំក៏បានចាប់ផ្ដើមសិក្សាពីកំណាព្យ ហើយមានគ្រាម្ដងទៀតនោះ ខ្ញុំបានដើរឆ្លងកាត់បន្ទប់ធំមួយ ក៏បានជួបនឹងលោកឪពុកកំពុងអង្គុយម្នាក់ឯង លោកឪពុកសួរខ្ញុំថា«តើឯងបានសិក្ស ាពីចរិយាធម៌ហើយឬនៅ?» ខ្ញុំឆ្លើយថា «នៅ»។ លោកឪពុកមានប្រសាសន៍ថា «មិនសិក្សាពីចរិយាធម៌រមែងតែគ្មា នកន្លែងឈរ»។ ពេលត្រលប់មកវិញ ខ្ញុំក៏ចាប់ផ្ដើមសិក្សាពីចរិយាធ ម៌។ បើតាមខ្ញុំចាំបាន គឺមានតែពីររឿងនេះប៉ុណ្ណឹងឯង»។
ឆើនកាំង និយាយថា «ខ្ញុំសួរត្រឹមតែមួយសំណួរសោះ ទទួលបានដល់បីចម្លើយគឺ «ត្រូវសិក្សាពីកំណាព្យ» និង «ចរិយាធម៌» ហើយរួមទាំង ដឹងទៀតថា លោកគ្រូមិនបានលម្អៀងទេ»។
តាមភាពជាក់ស្ដែង ខ្លឹមសារដែល ខុងជឺ បានបង្ហាត់បង្រៀនដល់សិស្សគណនោះគឺ កំណាព្យនិងចរិយាធម៌ហ្នឹងឯង។
ខុងជឺ ធ្លាប់អធិប្បាយឱ្យសិស្សស្ដាប់ថា «គប្បីចាប់ផ្ដើមសិក្សាកំណាព្យជា មុនសិន ដើម្បីដឹកនាំចិត្តឈានទៅរកផ្លូវល្អ បន្ទាបមកទៀត សឹមចម្រាញដោយចរិយាធម៌និងតូរ្យតន្ត្រី»។ អ្វីដែល ខុងជឺ បានបង្ហាត់បង្រៀនកូនសិស្ស គឺជារឿងតែមួយ ដែលលោកបានបង្រៀនកូនរបស់លោកដែរ។ អាចនិយាយបានថា ខុងជឺ គឺជាបិតាគំរូដែលបានបង្ហាត់បង្រៀ នកូនប្រកបដោយខ្លឹមសារ ដែលមានលក្ខណៈសមស្របទៅនឹងកម្មវិធ ីសិក្សារបស់សាលារៀនដែរ។
យើងអាចសង្ស័យថា ហេតុអ្វីបានជា ខុងជឺ សង្កត់ធ្ងន់ទៅលើរឿងសិក្សាពីបទកំ ណាព្យខ្លាំងម្លេះ? រឿងនេះក៏ដោយសារ ខុងជឺ ជាមនុស្សក្នុងសម័យបុរាណ។ សម័យនោះការសរសេរសៀវភៅមួយក្បាលៗម ិនមែនជារឿងងាយស្រួលទេ ព្រោះក្រដាសជាវត្ថុរកបានដោយកម្រ ព្រមទាំងខ្វះបច្ចេកទេសក្នុងការប ោះពុម្ពទៀតផង។ កាលណាគេចង់ផ្សព្វផ្សាយនូវចំណេះដ ឹង ឬផ្ទេរបទពិសោធន៍នានា ភាគច្រើនគេផ្សព្វផ្សាយតាមលំនាំប ទចម្រៀង ឬបទកំណាព្យ។ លំនាំបទចម្រៀងទាំងនោះ ត្រូងបានច្រៀងតៗគ្នាមកជាច្រើនជំ នាន់។
ខុងជឺ យល់ឃើញថា បទនិពន្ធទាំងនោះ មានសារៈសំខាន់ណាស់ចំពោះដំណើរជីវ ិត។ ហេតុដូច្នេះហើយ ទើបលោកយកមកចាត់ចូលក្នុងកម្មវិធី សិក្សា លោកបានប្រមូលរួបរួមបទនិពន្ធ និងទំនុកភ្លេងផ្សេងៗជាង៣០០០ បទកត់ត្រាទុកក្នុងសៀវភៅ «ស៊ឺជីង» ដែលបន្សល់ទុករហូតដល់ពេលបច្ចុប្ប ន្ននេះ ហើយត្រូវបានចម្រាញឱ្យនៅសល់តែ ៣០៥ បទ។
ខុងជឺ បានប្រាប់ពីផលប្រយោជន៍នៃបទកំណាព ្យ ដល់កូនសិស្សរបស់គាត់ថា «កូនសិស្សទាំងឡាយ បទកំណាព្យជាប្រទីបបំភ្លឺគំនិតរប ស់មនុស្សយើងគ្រប់រូប យើងអាចនាំយកបទកំណាព្យ ក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្ដមក ប្រៀបធៀបឱ្យឃើញពីចំណុចល្អនិងពុំ ល្អបាន។ ក្រៅពីនេះបទកំណាព្យ និងទំនុកភ្លេងទាំងនេះនឹងជួយឱ្យម នុស្សយើងមានសាមគ្គីភាព ភាតរភាព និងគំនិតឯកច្ឆ័ន្ទគ្នា ព្រមទាំងអាចយកទៅប្រើប្រាស់ដើម្ប ីវិភាគវែកញែកបញ្ហានានាបានទៀតផង។
នៅក្នុងបទនិពន្ធមានចំណេះដឹងខាងវ ិទ្យាសាស្រ្ដធម្មជាតិជាច្រើន ហេតុដូចនេះ មិនថាពួកយើងយកទៅប្រើ ដើម្បីដោះស្រាយនូវបញ្ហាក្នុងសង្ គមគ្រួសារ ឬដើម្បីប្រយោជន៍ក្នុងការបម្រើប្ រទេសជាតិ សុទ្ធសឹងតែទទួលបានផលប្រយោជន៍ល្អ ទាំងអស់»។
តាមតថភាពជាក់ស្ដែង នៅក្នុងសម័យ ខុងជឺ សូម្បីតែអ្នកការទូតវេលាចរចាគ្នា ក៏តែងតែយកបទកំណាព្យទាំងនេះ ទៅនិយាយនាំមុខដែរ ដែលជាវិធីសាស្រ្ដល្អ ធ្វើឱ្យបរិយាកាសប្រព្រឹត្តទៅយ៉ា ងរលូន។
ខុងជឺ ជំរុញឱ្យ ប៉វី សិក្សាពីបទនិពន្ធពីរបទ គឺ «ចូវណាន និងចៅណាន» ដែលមានក្នុងសៀវភៅ «ស៊ឺជីង» ។ ខុងជឺ បាននិយាយនឹងកូនថា «បើឯងមិនរៀននូវបទនិពន្ធពីរបទនេះ ទេ ប្រៀបបីដូចជាឯងឈរបែរមុខទៅរកកំពែ ង ឯងពុំអាចសម្លឹងឃើញអ្វីសោះឡើយ ហើយមិនអាចឈានទៅមុខបានសូម្បីតែមួ យជំហាន»។ ចុះហេតុអ្វីបានជា ខុងជឺ ប្រៀបធៀបធ្ងនធ្ងរបែបនេះ?
ព្រោះបទនិពន្ធពីរបទនេះ បានប្រមូលរួបរួមខ្លឹមសារនានាជាច ្រើន ក្នុងសៀវភៅ «ស៊ឺជីង» ភាគច្រើននិយាយអំពី «ចរិយាធម៌»។ ខុងជឺ យល់ឃើញថាគុណធម៌របស់មនុស្សយើងគួរ តែចាប់ផ្ដើមពីចំណុចនេះ។
ខុងជឺ បាននិយាយថា «មិនសិក្សាពីចរិយាធម៌រមែងគ្មានទីកន្លែងសម្រាប់ឈរ»។ ពំនោលនេះ ងាយយល់ទេ ពាក្យថា ចរិយាធម៌តាមន័យរបស់ ខុងជឺ គឺច្បាប់ទម្លាប់នៃសម្ពន្ធភាពរវា ងបុគ្គល និងបុគ្គលក្នុងសង្គមដែលលោកកំពុង រស់នៅនោះឯង ដូច្នេះបើប្រាសចាកច្បាប់ទម្លាប់ ហើយ បុគ្គលនោះ រមែងរកកន្លែងឈរបានដោយលំបាកណាស់។
បច្ចុប្បន្ននេះសង្គមយើងខុសប្លែក គ្នាពី សម័យបុរាណរបស់ ខុងជឺ ជាខ្លាំង អត្ថន័យខ្លឹមសារក្នុងការអប់រំបងហាត់បង្រៀនកូន ក៏រមែងខុសប្លែកពីគ្នាដែរ។ ប៉ុន្តែបទពិសោធន៍របស់ ខុងជឺ ជាបទពិសោធន៍ដែលមានតម្លៃពុំអាចកា ត់ថ្លៃបាន ដូច្នេះយើងគួរនាំយកទៅសិក្សាវិភា គវែកញែក ដើម្បីយករឿងរ៉ាវល្អៗ ទៅប្រើប្រាស់ឱ្យមានប្រយោជន៍។
យើងទទួលស្គាល់ថាក្មេងៗអាចចាប់យក រឿងណាដែលជារូបធម៌ បានងាយជាងនាមធម៌ ដូចជាការបង្រៀនឱ្យក្មេងស្គាល់ថា តុជាអ្វី? កៅអីជាអ្វី? វាមិនពិកបាកប៉ុន្មានទេ តែបើយើងចង់បង្រៀនឱ្យក្មេងដឹងថា អ្វីជាគុណធម៌? អ្វីជាអំពើល្អ ឬអ្វីជាអំពើអាក្រក់? នោះក្មេងពិតជាពិបាកយល់ជាងការស្គ ាល់តុ ឬកៅអី។ ដូច្នេះ ការប្រើសិល្ប៍វិធីមកជំនួយក្នុងក ារអប់រំ បង្រៀនក្មេងឱ្យឃើញពីរូបភាពជាក់ល ាក់រមែងប្រសើរជាង ការបង្រៀនដោយទ្រឹស្ដី ឬពាក្យសម្ដីដ៏សោះកក្រោះ។
ខុងជឺ បានបង្រៀនកូន និងកូនសិស្សអំពីបទនិពន្ធ និងទំនុកភ្លេងគឺបង្ហាត់បង្រៀនឱ្យ យចេះសិក្សាពីសិល្បៈហ្នឹងឯង។ ប្រការមួយទៀត ការអប់រំបន្ទុំនិស្ស័យក្មេង យើងគប្បីសង្កត់ធ្ងន់លើរឿងគុណធម៌ ជាចម្បង ដើម្បីឱ្យក្មេងក្លាយទៅជាទំពាំងស្នងឫស្សីដ៏ល្អប្រសើរដែលអាចដោះស្រាយ រាយនូវបញ្ហាផ្ទាល់ខ្លួន និងបញ្ហាសង្គមបានតាមបែបលក្ខណៈវិ ទ្យាសាស្រ្ដ មានទំនាក់ទំនងល្អជាមួយមនុស្សនៅក ្នុងសង្គម ថែមទាំងអាចធ្វើការងារនិងសិក្សាយ៉ាងមានគោលដៅ ក្លាយទៅជាបុគ្គលដែលមានវីរិយភាពក្នុងការសិក្សា និងការធ្វើការងារ ហើយព្រមទាំងអាចអភិវឌ្ឍខ្លួនឯងឱ្យក្លាយជាពលរដ្ឋល្អក្នុងសង្គម និងជាអ្នកទទួលជោគជ័យក្នុងឆាកជីវីត។
ខុងជឺ ជាអ្នកគិត ជាអ្នកនយោបាយ ជាអ្នកសិក្សាដ៏អស្ចារ្យរបស់ប្រទេស ចិន និងជាគ្រូនៃលទ្ធិ ខុងជឺ ដែលពិភពលោកបានស្គាល់ច្បាស់។ លោកមានជីវិតកាលពីជាង ២៥០០ ឆ្នាំមុន (មុនគ.ស. ៥៥១-៤៧៩) ក្នុងសម័យដែលប្រទេសចិន កំពុង មានភាពជ្រួលច្របល់យ៉ាងខ្លាំង។
សម័យនោះរាជវង្ស ចូវ ចាប់ផ្ដើមទន់ខ្សោយស្ដេចគ្រប់គ្រ
ខុងជឺ គឺជាបញ្ញាជននៅក្នុងនគរ លូ លោកជាអ្នកលើកឡើងទ្រឹស្ដី «មេត្តាធម៌» គឺ «មានសេចក្ដីស្រលាញ់ចំពោះមនុស្សផ
លើសពីនេះនៅមានសំណូមពរឱ្យមនុស្សនៅក្នុងសង្គមបដិបត្តិរវាងគ្នានិង
ផ្នែកខាងការសិក្សា ខុងជឺ ជាអ្នកពាំនាំការសិក្សា ដែលពីមុនមានតែនៅក្នុងក្រុមមនុស្
ក្នុងកំឡុងពេលដែល ខុងជឺ មានជីវិតរស់នៅ លោកពុំបានទទួលជោគជ័យផ្នែកខាងនយោ
ខុងជឺ មានកូនសិស្ស៣០០០នាក់ តែអ្នកដែលមានឈ្មោះល្បីមានត្រឹមត
ប៉វី ឆ្លើយថាគ្មានទេ ក៏ប៉ុន្តែមានពេលមួយនោះ លោកឪពុកកំពុងតែអង្គុយម្នាក់ឯង ខ្ញុំក៏បានចូលទៅរក លោកឪពុកក៏សួរខ្ញុំថា «តើឯងបានរៀនកំណាព្យហើយឬនៅ?» ខ្ញុំឆ្លើយថា «នៅ»។ ពេលនោះលោកឪពុកក៏មានប្រសាសន៍ «មិនសិក្សាពីកំណាព្យរមែងគ្មានពា
បន្ទាប់មក ខ្ញុំក៏បានចាប់ផ្ដើមសិក្សាពីកំណាព្យ ហើយមានគ្រាម្ដងទៀតនោះ ខ្ញុំបានដើរឆ្លងកាត់បន្ទប់ធំមួយ
ឆើនកាំង និយាយថា «ខ្ញុំសួរត្រឹមតែមួយសំណួរសោះ ទទួលបានដល់បីចម្លើយគឺ «ត្រូវសិក្សាពីកំណាព្យ» និង «ចរិយាធម៌» ហើយរួមទាំង ដឹងទៀតថា លោកគ្រូមិនបានលម្អៀងទេ»។
តាមភាពជាក់ស្ដែង ខ្លឹមសារដែល ខុងជឺ បានបង្ហាត់បង្រៀនដល់សិស្សគណនោះគឺ
ខុងជឺ ធ្លាប់អធិប្បាយឱ្យសិស្សស្ដាប់ថា
យើងអាចសង្ស័យថា ហេតុអ្វីបានជា ខុងជឺ សង្កត់ធ្ងន់ទៅលើរឿងសិក្សាពីបទកំ
ខុងជឺ យល់ឃើញថា បទនិពន្ធទាំងនោះ មានសារៈសំខាន់ណាស់ចំពោះដំណើរជីវ
ខុងជឺ បានប្រាប់ពីផលប្រយោជន៍នៃបទកំណាព
នៅក្នុងបទនិពន្ធមានចំណេះដឹងខាងវ
តាមតថភាពជាក់ស្ដែង នៅក្នុងសម័យ ខុងជឺ សូម្បីតែអ្នកការទូតវេលាចរចាគ្នា
ខុងជឺ ជំរុញឱ្យ ប៉វី សិក្សាពីបទនិពន្ធពីរបទ គឺ «ចូវណាន និងចៅណាន» ដែលមានក្នុងសៀវភៅ «ស៊ឺជីង» ។ ខុងជឺ បាននិយាយនឹងកូនថា «បើឯងមិនរៀននូវបទនិពន្ធពីរបទនេះ
ព្រោះបទនិពន្ធពីរបទនេះ បានប្រមូលរួបរួមខ្លឹមសារនានាជាច
ខុងជឺ បាននិយាយថា «មិនសិក្សាពីចរិយាធម៌រមែងគ្មានទីកន្លែងសម្រាប់ឈរ»។ ពំនោលនេះ ងាយយល់ទេ ពាក្យថា ចរិយាធម៌តាមន័យរបស់ ខុងជឺ គឺច្បាប់ទម្លាប់នៃសម្ពន្ធភាពរវា
បច្ចុប្បន្ននេះសង្គមយើងខុសប្លែក
យើងទទួលស្គាល់ថាក្មេងៗអាចចាប់យក
ខុងជឺ បានបង្រៀនកូន និងកូនសិស្សអំពីបទនិពន្ធ និងទំនុកភ្លេងគឺបង្ហាត់បង្រៀនឱ្យ
Post A Comment: